Hele fire hundre mennesker slapp det de hadde i hendene for å få med seg den storslagne julekonserten Frostrosen. Produsent Jørgen Skauge er veldig fornøyd med at Cultiva Ekspress har utvidet til også å gjelde arrangementsstøtte
Kirkerommet var fullt av blide mennesker, som så ut til å nyte de gamle og nye julesangene som konserten bestod av. Helt siden i sommer hadde Mari Klingen, Aase Helene Røynaas og Bjørn H. Handeland planlagt den store dagen. Takket være Cultiva Ekspress kriterie-endring i fjor kunne de ta med seg Jørgen Skauge som ansvarlig produsent på forestillingen.

- Jeg tviler på om det hadde blitt noe om vi ikke hadde hatt Cultiva-pengene i bunnen, sa en fornøyd produsent på vei ut av Domkirka. Skauge hadde akkurat blitt kåret til tidenes juleengel av solist Aase Helene.

Får han kom inn i bildet var budsjettet på mellom 40 og 50.000. Da produksjonen fikk støtte gjorde det til at de kunne skalere opp en størrelse, og gjøre det hele mer profesjonelt. Det betydde at de kunne lønne bandet, og legge mer midler i plakat og promo.

- Det at vi hadde fått CE-støtte virket dessuten positivt inn på de andre vi hadde søkt støtte, mener han.

Frostrosen fikk i tillegg støtte fra Kristiansand kommune og soknerådet i Åseral, der konserten hadde før-premiere. At Frostrosen-gjengen greide å fylle kirken i fjellbygda var gledelig, men ikke så overraskende som at hele 400 måtte opp i Kristiansand Domkirke to dager etter.

- Vi hadde håpet at det kanskje kom 250, sa Skauge, som kunne konstatere et veldig vellykket arrangement.