Møt Bjørneboerne — 1. des 2020

I midten av desember skal Cultiva Ekspress markere Jens Bjørnebo ved å gi fire skapende kunstnere og forfattere muligheten til å arbeide med sine nye prosjekt på Kunsthallen i Kristiansand.

Samfunnssituasjonen i år har gjort det tøft for mange kunstnere, og det har vært liten mulighet til å reise og komme seg bort hjemmefra for å søke inspirasjon eller arbeidsro. Slik ble Bjørneboet, en kortreist micro-residens en realitet.

De fire som har fått plass i Bjørneboet er forfatter Atle Håland, kunstner / designer og arkitekt Aleksandra Polanska og de to scenekunstnerne Jon Erik Myre og André Lassemo i Kanon produksjon. Vi gleder oss til å få dem på plass, men i mellomtiden får vi høre fra dem hva de tenker om oppholdet.

Aleksandra Polańska

Hvem er du?
Jeg heter Aleksandra. Jeg er ikke veldig flink til å skrive, jeg er mye bedre på billedkunst.
Jeg er master i arkitektur ved Gdańsk University of Technology og en interiørdesigner ved Academy of Fine Arts i Gdańsk. Jeg søker på jobb som arkitekt og samtidig jobber jeg selvstendig med mange ting, for eksempel: grafikk design og nettsidedesign. Jeg deltok i forskjellige kunstneriske oppgaver: designverksteder og gatekunstfestivaler.
Jeg kom til Norge for kjærlighet for 6 år siden, nå har jeg 2 barnehagebarn og drømme seilbåt. Nå hovedsakelig tegner og maler jeg magiske illustrasjoner for mine barn.
Jeg er turistguide i Kristiansand. Jeg deltok i en arkitektkonkurranse for Kunst Silo-designen. Jeg prøver å gjøre meg kjent med lokal kulturen. På fritiden liker jeg å seile, går på ski, å være ute. Jeg elsker naturen.

Men mest av alt er jeg også en kunstner. Jeg er en kunstner uten et studio, en kunstner som trenger et sted å jobbe. I noen tid har jeg drømt om en uke for meg selv og kunsten min. Jeg er en person som trenger å uttrykke seg kreativt.

Fortell litt om hva du skal arbeide med i Bjørneboet.
En av inspirasjonene mine er Varoddbrua. Jeg elsket å observere og fotografere endringene i konstruksjonen. Prosjektet jeg skal jobbe med er om denne broen.

Jeg vil lage en serie av grafiske bilder om Varoddbrua: hvordan den nye ble bygget og hvordan den gamle ble tatt ned. Jeg vil gjerne jobbe med forskjellige teknikker: fotografering, digital grafikk, tradisjonell grafikk, maleri, tegning og blandede teknikker. Jeg er en seiler og har en båt på Ronsbukta. Hver gang seiler jeg ut av havna, prøvde jeg å ta bilder av endringene på broen. Så har jeg hundrevis bilder å jobbe med.

Hvorfor trenger vi kunstneriske residensopphold (i Kristiansand)?
Det er et flott initiativ, spesielt for kunstnere uten studio eller eget arbeidssted, som meg. Residens gir meg mulighet til å fokusere på prosjektet, men også å bli bedre kjent med byen.

For meg er det en sjanse i den travle hverdagen å konsentrere meg på jobben jeg elsker.
Jeg drømte om en slik uke med tid for meg selv på et sted som hjelper til å konsentrere.
Jeg er sikker at denne uken vil være fruktbar, og jeg ser fram til å presentere resultatene av arbeidet mitt. Et nytt arbeidssted kan påvirke kreative prosessen og hjelpe å finne nye ideer. Takk for denne sjansen.
      

Atle Håland

Hvem er du?
Atle Håland heter jeg, er forfatter, har utgitt tre bøker. Lager også podkaster littkrs.no og driver Litteraturhuset i Kristiansand.

Fortell litt om hva du skal arbeide med i Bjørneboet.
Skal jobbe med fjerdeboka. Et romanprosjekt. Handler om en tenåring på bygda som mister grepet om naturen, eller kanskje nettopp ikke mister grepet. Han innser i alle fall at naturen er vill, som menneskene rundt ham, og som ham selv.

Hvorfor trenger vi kunstneriske residensopphold (i Kristiansand)?
Jeg er supertakknemlig for dette tilbudet! Hverdagen er full av gjøremål. Penger skal tjenes, prosjekter skal gjennomføres. Mat skal lages og fortæres. Oppvasken må tas. Nå kan jeg bruke ei uke utelukkende på skriving. Tror mye kan skje med teksten når jeg har mulighet til å bare skrive, uten alle hverdagslige forstyrrelser som inngår i en hybelleilighet.

PS: I glasset er det blåbærsaft :)

      

Kanon produksjon: Jon Erik Myre / André Lassemo

Om Kanon Produksjon
Kanon Produksjon er et teaterkompani bestående av skuespillerne Jon Erik Myre og André Lassemo. Vår første oppsetning, «Terroristene» av Kolbein Falkeid, ble gjennomført i kasematten på Kristiansand Kanonmuseum (Møvig Fort) i juli 2019. I februar 2020 satt vi opp Harold Pinters mørke komedie «Kjøkkenheisen» på Teateret i Kongens Gate, og i september gjorde vi norgespremieren på «Ombord» av Jesse Briton, på Aladdin Scene. I desember har vi i samarbeid med “Julebyen Kristiansand” skapt den audio-guidede juleforestillingen «Gjenklang - en førjulsvandring». En historie som kombinerer fiksjon og lokalhistorie. På nyåret er vi tilbake i sør med urpremiere i forestillingen «Kysset».

Vi, Jon Erik og André, har mange års erfaring og samarbeid bak oss, både på scenen og på produksjonssiden, og ønsker nå å selv produsere teater av høy kunstnerisk kvalitet i Kristiansand og ellers rundt på Sørlandet. Les mer på www.kanonproduksjon.no

Arbeid i løpet av Bjørneboet
Andre verdenskrig er i full gang. Den norske handelsflåten blir brikker i en total krig, og norske sjøfolk står brått midt i kampens hete, enten de selv vil det eller ei. Vår historie begynner når beskjeden om at tyskerne har inntatt Norge nettopp har nådd mannskapet.

Vi følger de to fiktive karakterene Karsten og Birger, to svogere som arbeider ombord på et handelsskip. Deres reise, situasjonene skipet og dets mannskap havner i, og svogernes hjemkomst, presenteres gjennom møter dem i mellom, bokstavelig talt mellom slagene. Vi tror at det, gjennom å fortelle krigsseilernes historie på et mellommenneskelig plan, kan gjøres mer tilgjengelig, og også lettere vekke en interesse blant unge seere.

I løpet av dette kunstneroppholdet skal vi gjøre research på det historiske bakteppet forestillingen vår bygger på, samt utarbeide og skreddersy vår egen historie opp mot denne. Det er viktig for oss at det historiske er riktig, samtidig som vi får frem troverdige og ekte karakterer som skal stå i senter av historien og opplevelsen. Forestillingens hovedfokus vil ligge hos karakterene og hvordan hendelsene de står i oppleves og takles, både underveis og i ettertiden.

Hvorfor trenger vi kunstneriske residentopphold.
Ordninger som Bjørneboet er gull verdt for kunstnere, og gir mulighet til å fokusere hundre prosent på et prosjekt i perioden som er gitt. En uke hvor man får roen og muligheten til å slippe å tenke på andre ting, hvor både bosted og arbeidsrom er tatt hånd om, og alt vi behøver å ha fokus på er arbeidet som skal gjøres. Det åpner for å kunne gå helt inn i arbeids-boblen, hvor mye av det mest produktive og kreative virkelig kommer frem og til sin rett.

      

      

Bjørneboet som residens er en idé skapt av Kåre André Djupesland, Vidar Mortensen og Øystein Kallestad en realitet. Og kanskje kommer konseptet tilbake i annet format om ikke alt for lenge.

Portrett Aleksandra Polanska - foto: Sławomir Kukiełka
Vinterportrett Atle Håland - foto: Heidi Furre for Flamme forlag
Blåbærsaft i glasset: selfie - Atle Håland
Kanon produksjon - foto: Gunstein Myre
Varoddbroa: Aleksandra Polanska
Jens Bjørnebo - foto: Aage Storløkken / Aktuell / NTB